over ons | Neem contact op | by GT AUTOPARTS in Soest tel: +31 (0)654 717 920

Racebanden

In de autosport zijn racebanden van het allergrootste belang en maar al te vaak doorslaggevend voor het resultaat van de race. Vandaag de dag rijden deelnemers in vrijwel iedere raceklasse verplicht op dezelfde racebanden. Dat was echter een aantal jaren geleden niet zo vanzelfsprekend. Toen de bandenkeuze nog vrij was in de diverse autosportcompetities, betekende het kunnen beschikken over de beste raceband dikwijls het verschil tussen winst of verlies. Het winnen van races is belangrijk voor de racebanden fabrikanten. Autoraces worden door veel mensen bekeken. Winnen van een aansprekende race is daarom de best denkbare reclame voor een bandenmerk. De start van de eerste autorace was tevens het startsein voor de ontwikkeling van steeds betere racebanden, een ontwikkeling die tot op de dag van vandaag door gaat. Het leverde door de jaren heen een aantal bijzondere racebanden op. De meest in het oog springende ontwikkeling is zonder twijfel de profielloze slick die in het begin van de vijftiger jaren is ontwikkeld door M&H Tyres. Op 18 april 1971 wordt deze raceband geleverd door de firma Firestone voor het eerst gebruikt in de Spaanse Grand Prix.                                                                

Deze racebanden zorgen door maximaal contact met het asfalt voor onwaarschijnlijk veel grip. Tenminste, bij droge baan condities. Om het tempo in de Formule 1 te verlagen wordt het gebruik van slicks tussen 1998 tot 2008 verboden. In plaats daarvan worden in deze periode gegroefde slicks gebruikt. Het “profiel” bestaat uit vier groeven die in de lengterichting zijn aangebracht. Vanaf 2009 is het gebruik van slicks in de Formule 1 weer toegelaten door de FIA. Op dit moment is het voor de toeschouwers mogelijk om aan de verschillende kleuren van het logo te herkennen of er een zacht, medium of hard compound (rubbersamenstelling) wordt gebruikt. De huidige Formule 1 banden worden geproduceerd door Pirelli. Het Italiaanse Pirelli is geen nieuwkomer in de autosport. Op 12 juli 1913 won Georges Boillot de Franse Grand Prix op het circuit van Picardie in Amiens in een Peugeot 5.6 liter. De tweede plaats was voor Jules Goux ook in een Peugeot. Beide Peugeots waren, in deze voorloper van de latere Formule 1, voorzien van Pirelli banden.                 

                                                                                                                               

Ondertussen gaat de ontwikkeling van racebanden onverminderd en in hoog tempo door. Er wordt dan ook door de jaren heen steeds meer gevraagd van de banden. Het zogenaamde ground effect, ofwel het creëren van downforce door middel van de aerodynamische vormgeving, (omgekeerde vliegtuigvleugel) maakt enorme hoge bochten snelheid mogelijk. Het gebruik van turbo motoren en turbo diesel motoren in de lange afstand racerij zorgt voor gigantische aantallen Newton meters en steeds hogere topsnelheden. De ontwikkeling van het huidige KERS,  (kinetic energy recovery system) het “hybride” gebruik van electro motoren en de doorlopende verbetering van de aerodynamica versterken dat nog eens. Kortom de huidige racebanden constructeurs hebben een fikse uitdaging om gelijke tred te houden met de raceauto bouwers.                      

                                                   

In de jaren 60 kwamen er zogenaamde “cheater slicks” op de markt. In eerste instantie werden ze gebruikt onder de Amerikaanse Hotrods. Tijdens onderlinge sprintwedstrijden hadden deze amateur straatracers behoefte aan “zo veel mogelijk rubber op de weg”.  Door in het loopvlak van een slick het minimaal vereiste profiel aan te brengen voldeed men aan de wettelijke eisen van een straatband. Op den duur kwam er ook in andere takken van autosport steeds meer vraag naar een betaalbare semi slick. Niet in de laatste plaats omdat de full slicks naast een geringe levensduur nu eenmaal erg kostbaar zijn. Vooral ook omdat het aantal amateur autosporters vanaf de jaren 70 explosief toenam, zijn veel banden producenten overgegaan tot het produceren van een semi slick. Immers geldt het winnen van autoraces nog steeds als prima reclame voor een autobanden merk. De meeste van deze competitie banden zijn vandaag de dag voorzien van een DOT (US Department of Transportation) en E (EEG) keurmerk wat ze geschikt maakt voor straatgebruik. Een semi slick heeft in de regel een zachter compound dan een normale straatband en is voorzien van minimaal profiel. Het maakt deze semi raceband uiterst geschikt voor trackdays en het gebruik in amateur autosportklassen. Een trackday of raceauto voorzien van kenteken kan daardoor in principe op dezelfde banden van en naar het circuit.                                                              

Gewoon leuk om te weten is tenslotte dat de Nederlandse firma Donkervoort “af fabriek” de bekende Toyo semi slick monteert op al haar uiterst spectaculaire automobielen.